جمعه|26 مرداد 1397|04 ذی الحجه 1439|17 August 2018
زمان انتشار: 1397/04/26 - 07:54 |

متن كامل بيانات رهبرمعظم انقلاب در ديدار كارگزاران حج

در آستانه‌‌ ايام حج ابراهيمي و آغاز اعزام حجاج بيت‌الله‌ الحرام به سرزمين وحي، دست‌اندركاران و كارگزاران حج كشورمان، صبح روز (دوشنبه) با حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر انقلاب اسلامي ديدار كردند.
بسم الله الرّحمن الرّحيم
الحمدلله ربّ العالمين و الصّلاة و السّلام علي سيّدنا و نبيّنا ابي‌القاسم المصطفيٰ محمّد و علي آله الطّيّبين الطّاهرين و صحبه المنتجبين و من تبعهم باحسان اليٰ يوم الدّين.

خيلي خوش‌آمديد برادران عزيز، خواهران عزيز، خدمتگزاران فريضه‌ي حج و حاجيان موفّق و معزّز كه خود اين خدمتگزاري شما افتخار بزرگي است. تمهيد مقدّمات و زمينه‌سازي و كمك به انجام فريضه‌اي با عظمت حج -كه واقعاً ابعاد آن بسيار فراتر از آن چيزي است كه ما توصيف ميكنيم- و نفْس خدمتگزاري به اقامه‌ي اين فريضه، يك ثواب بزرگ، يك كار بزرگ، يك خدمت باارزش محسوب ميشود. بنده به همه‌ي كساني كه در بخشهاي مختلف مشغول خدمت هستند -چه در بعثه، چه در سازمان، چه در كاروانها، چه در دستگاه‌هاي مرتبط- و تلاش ميكنند و هركدام يك گوشه‌اي از كار را ميگيرند، توصيه ميكنم كه قدر اين توفيق را بدانند، خدا را شاكر باشند، سپاسگزار باشند كه اين توفيق به آنها داده شده است و سعي كنند هرچه بهتر اين كار را انجام بدهند. اين گزارشهايي كه جناب آقاي قاضي‌عسكر و رئيس محترم سازمان حج بيان كردند گزارشهاي خيلي خوبي بود؛ خب، حالا فرض كنيم كه بعضي از اينها در وسط كار متوقّف و لَنگ هم بشود امّا خب مجموع اين گزارشها و كارهايي كه انجام گرفته است، مجموع قابل توجّهي است؛ لكن من ميخواهم اين را عرض بكنم كه همه‌ي اينهايي كه گفته شد نسبت به آنچه براي اقامه‌ي حجّ ابراهيمي و حجّ نبوي و حجّ قرآني لازم است، هنوز در نيمه‌ي راه است و جا براي كار بسيار زياد است.

آنچه بنده امروز ميخواهم عرض بكنم اين است كه علاوه‌ي بر همه‌ي جهات گوناگوني كه در حج -اين فريضه‌ي بزرگ- وجود دارد، حج اين خصوصيّت را هم دارا است كه مظهر آميختگي معنويّت و سياست، معنويّت و مادّيّت، و دنيا و آخرت است. وَ مِنهُم مَن يَقولُ رَبَّنا ءاتِنا فِي الدُّنيا حَسَنَةً وَ فِي الأخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النّار؛(۲) كساني كه در حج اين‌جور دعا ميكنند و حسنه‌ي دنيوي و حسنه‌ي اُخروي را از خداي متعال مسئلت ميكنند، اينها مطلوب و مقبول قرآنند؛ يعني دنيا و آخرت در حج مجتمع شده است؛ حج مظهر يك‌چنين چيزي است. كساني در طول سالهاي متمادي تلاش كردند، امروز هم تلاش ميكنند كه در اسلام معنويّت را از مسائل زندگي و مسائل اداره‌ي امور جوامع جدا كنند‌؛ [يعني] «جدايي دين از سياست». سالهاي متمادي -شايد بشود گفت ده‌ها سال، صد سال يا بيشتر- دشمنان اسلام و نادانهايي كه از اسلام چيزي نميدانستند، روي اين كار كردند؛ وقتي جمهوري اسلامي به وجود آمد و انقلاب اسلامي شد، اين حرفها همه باطل شد؛ معلوم شد كه نخير، اسلام ميتواند ميدان سياست را، ميدان زندگي را، ميدان اداره‌ي كشور را، ميدان به صحنه آوردن مردم با همه‌ي توانشان و ظرفيّتشان را به بهترين وجهي اداره كند؛ از شعارهايي كه كمونيست‌ها ميدادند تا آنهايي كه ليبرال‌ها ميدادند تا آنهايي كه غربي‌ها ميدادند، از همه‌ي اينها در اين زمينه موفّق‌تر عمل كرد. پس آن تلاشي كه مدّتها ميكردند باطل شد لكن باز مجدّداً شروع كردند؛ كساني شروع كردند براي اينكه نسلهاي جديد را از آميختگي دين و سياست، دين و زندگي، دين و علم، آميختگي دنيا و آخرت، آميختگي معنويّت و مادّيّت -كه در اسلام همه‌ي اينها هست- منصرف كنند؛ يعني ذهنها را از اين آميختگي منصرف بكنند؛ حج، يك ميدان عملي است براي اينكه اين آميختگي را نشان بدهد.

چطور؟ شما در حج، هم تضرّع داريد، هم دعا داريد، هم توسّل داريد، هم گريه داريد، هم طواف داريد، هم سعي داريد، هم نماز داريد، و هم اجتماع مردمي داريد؛ اين خيلي مهم است. خب فكر كنند؛ اگر خداي متعال در فراخوانيِ مردم به حج، فقط نظرش اين بود كه مردم بيايند آنجا و چند روزي را با معنويّت سر كنند، لازم نبود كه يك زمان معيّني را مشخّص كنند؛ در طول سال هركس هروقت دلش ميخواست ميرفت؛ نه، حج زمان معيّن و مشخّصي دارد. در اين زمان مشخّص از همه‌ي دنياي اسلام بايد افراد بيايند؛ نه يك سال، نه دو سال، [بلكه] در تمام طول تاريخ؛ در چند روز معيّن از همه‌ي دنياي اسلام كساني كه ميتوانند، استطاعت دارند، جمع بشوند در يك نقطه؛ اين به معناي چيست؟ اين به معناي آن است كه نفْس اين اجتماعِ با يكديگر، مورد توجّه خداي متعال است؛ اين را خداي متعال ميخواهد. اين يعني همان تشكيل امّت اسلامي، اين همان نگاه به اجتماع مسلمانان و تجمّع مسلمانان است؛ حج مظهر اين است.

آن‌وقت، وقتي‌كه به آنجا آمديد، ثُمَّ اَفيضوا مِن حَيثُ اَفاضَ النّاس؛(۳) اينجا هم بحث ناس است «سَواءً العـاكِفُ فيهِ وَ الباد»؛(۴) اهل مكّه و غير اهل مكّه تفاوتي ندارند؛ اينجا مال همه است، اين سرزمين متعلّق به همه‌ي مسلمين است. نبايد كساني خيال كنند كه اين سرزمين مال آنها است و آنها حق دارند هرجور دلشان ميخواهد در‌ آنجا رفتار بكنند؛ نخير، همه‌ي مسلمانها حقّ يكساني دارند نسبت به كعبه‌ي شريف، نسبت به مسجدالحرام و نسبت به اين موطن شريف و فضاي مقدّس حرمين شريفين. حالا آنچه در آيه‌ي شريفه است مكّه است امّا مدينه هم همين‌جور است، آنجا هم متعلّق به همه‌ي مسلمانها است چون پيغمبر متعلّق به همه‌ است.

ببينيد؛ اين اجتماع مسلمانها و اين همدلي مسلمانها، اين هماهنگي مسلمانها، يكي از اهداف مهمّ حج است كه بايد مورد توجّه قرار بگيرد. در تمام برنامه‌هاي حجّاج محترم و مديران مربوطه، اين معنا بايد لحاظ بشود: ارتباط، اتّصال، تفاهم، توافق. البتّه حكومتِ مسلّط بر آن منطقه اين را نميخواهند، هرجوري كه ممكن است، موانع ايجاد ميكنند؛ امروز وسايل هم زياد است. ارتباطات بايد برقرار بشود، اجتماع امّت اسلامي بايد شكل بگيرد. پس بنابراين آن‌كساني كه سياست را از اسلام جدا ميكنند، نفي ميكنند، اسلام را نفهميده‌اند، آيات قرآن را نفهميده‌اند. آيات قرآن، چه آنچه مربوط به حج است، چه آنچه مربوط به جهاد است، چه آنچه مربوط به ارتباطات مردم در يك جامعه است، چه آنچه مربوط به حاكميّت حاكم اسلامي در جامعه است، اينها همه‌ سياستهايي است كه متعلّق به اسلام است. مردم‌سالاري اسلامي هم كه ما گفتيم، متّخَذ(۵) از متن اسلام و متن قرآن است. وَ اَمرُهُم شورىٰ بَينَهُم؛(۶) اين، آن نكته‌ي اصلي است در مسئله‌ي حج.

يك نكته اين است كه از مفاهيم حج و نكته‌هايي كه در حج وجود دارد، هيچ‌كس نبايد جلوگيري كند و ممانعت ايجاد كند؛ كه «اِنَّ الَّذينَ كَـفَروا وَ يَصُدّونَ عَن سَبيلِ اللهِ وَ المَسجِدِ الحَرام»،(۷) آن‌كساني كه «صدّ عن ‌سبيل ‌الله» ميكنند و «صدّ عن المسجد الحرام» ميكنند، اين صدّ -جلوگيري، منع- فقط اين نيست كه نگذارند شما برويد مكّه، ممكن است بگذارند برويد مكّه امّا نگذارند كه از مفاهيم حج استفاده كنيد؛ اين هم صدّ عن‌ سبيل ‌الله است، اين هم صدّ عن المسجد الحرام است. آن‌كساني كه اين حركت را انجام ميدهند، آن حكومت، آن دولتي كه اين غلط بزرگ را ميكند، صدّ عن سبيل ‌الله انجام ميدهد. بايستي مفاهيم حج را دانست، فهميد، برطبق آنها رفتار كرد و عمل كرد.

و حاصل مطلب اين است كه كعبه متعلّق به همه است. اعتقاد ما اين است كه ملّت ايران بعد از پيروزي انقلاب، به بركت هدايت امام بزرگوار، يك معناي جديدي از حج را فهميد، كشف كرد، درك كرد. از سال اوّلي كه انقلاب پيروز شد و كساني رفتند حج و امام بزرگوار پيام دادند، مفاهيم جديدي از حج براي ملّت ايران آشكار شد و روشن شد و دنبال آن مفاهيم را گرفت و حركت كرد؛ حجّ همراه با برائت، حجّ همراه با تفاهم با مسلمين، حجّي كه مظهر «اَشِدّاءُ عَلَي الكُفّار» و «رُحَماءُ بَينَهُم»(۸) است. حج مظهر «اَشِدّاءُ عَلَي الكُفّار» و «رُحَماءُ بَينَهُم» بايد باشد. نقطه‌ي مقابلش اين است كه بين برادران اختلاف ايجاد كنند، جدايي ايجاد كنند، امّا دُم خودشان را به دُم استبكار جهاني و آمريكا وصل كنند و ببندند؛ اين نقطه‌ي مقابل آن چيزي است كه حج از مردم خواسته است و براي مردم خواسته است و شارع مقدّس به خير مردم تشريع(۹) فرموده است. حج را با اين روحيه، با اين حالت بايستي انجام داد.

حالا البتّه متأسّفانه دولت عربستان مزاحمتهايي ايجاد ميكند و مانع از انجام بعضي از وظايف و فرايضي ميشود كه حق اين است كه اينها انجام بگيرد؛ خب، اينها را بايستي به‌عنوان مطالبات مؤمنين و مسلمين همواره در نظر داشت؛ ممكن است مانعي به وجود بياورند -آن مانع اگر آمد، طبعاً مشكل به وجود مي‌آورد- امّا آن خواست را و آن مطالبه را هرگز نبايستي فراموش كرد. همچنان‌كه حالا آقايان هم بيان كردند، در مورد فاجعه‌ي مسجدالحرام و منيٰ در سال ۹۴ [هم] اين قضيّه فراموش‌شدني نيست؛ اين بايد حتماً تعقيب بشود، دنبال بشود، مجموعه و هيئت حقيقت‌ياب با حضور مدّعي اصلي -كه جمهوري اسلامي است- بايد تشكيل بشود، بايد به مجامع بين‌المللي مراجعه بشود، از هرجايي كه ممكن است بايد كمك گرفته بشود تا احقاق حق بشود؛ اينجا ظلم بزرگي انجام گرفت. حقّ بزرگ حجّاج بر آن كساني كه مسلّط بر آن منطقه هستند، امنيّت آنها است؛ اين مطالبه‌ي اصلي آنها است. «امن» يكي از خصوصيّاتي است كه خداي متعال براي خانه‌ي خودش و شهر مكّه و حرم، معيّن فرموده است: جَعَلنَا البَيتَ مَثابَةً لِلنّاسِ وَ اَمنا؛(۱۰) همه آنجا جمع بشوند و امن باشد، امنيّت داشته باشند. امنيّت و ايمنيِ مردم يكي از اساسي‌ترين كارها است؛ اين ايمني مراعات نشد. اين، مطالبه لازم دارد؛ اين، دنبال‌گيري لازم دارد؛ از دنبال‌گيري از اين قضيّه خسته نشويد؛ دنبال كنيد، بخواهيد. مسئولين محترم -چه در بعثه، چه در سازمان حج، چه در دستگاه‌هاي ذي‌ربط، وزارت خارجه، قوّه‌ي قضائيّه و ديگران- بايد قضيّه را دنبال بكنند. آن‌طور كه به من گزارش كردند، به خانواده‌هاي برخي از شهدا كه در آنجا دفن شده‌اند اجازه داده نميشود كه حتّي بروند آنجا و قبر عزيزان خودشان و شهيدان خودشان را زيارت بكنند! اين‌جور نميشود؛ بايستي نسبت به اين قضايا كار انجام بگيرد. ديه‌ي مقتولين هم يك مسئله است.

برادران عزيز، خواهران عزيز! امروز دنياي اسلام احتياج دارد به يك‌صدايي؛ هر صداي تفرقه‌افكن و تفرقه‌انگيزي قطعاً مبغوض شارع مقدّس است. از هر طرف، به هر شكل، به هرجور، تفرقه ممنوع است. چرا؟ چون دشمن متمركز شده است روي دنياي اسلام. شما ببينيد در دنياي اسلام چه خبر است؟ از آن طرف فشارهايي كه بر كشور يمن وارد ميشود؛ يك ملّت مظلوم چند سال است كه به‌طور دائم مورد تهاجمند؛ البتّه شجاعند، قوي‌اند، مقاومت ميكنند، امّا سختي ميكشند. از آن طرف مسئله‌ي فلسطين و اين سياست شيطاني و خبيثي كه آمريكا در مورد فلسطين در نظر گرفته است، اسمش را هم گذاشته است «معامله‌ي قرن». البتّه بدانند كه اين معامله‌ي قرني كه آنها فكر كرده‌اند، به توفيق الهي هرگز تحقّق نخواهد يافت. به كوري چشم دولتمردان آمريكا كه دارند خودشان را ميكشند براي اينكه در قضيّه‌ِي فلسطين يك كاري انجام بدهند، قضيّه‌ِي فلسطين از يادها نخواهد رفت و شهر مقدّس بيت‌المقدّس پايتخت فلسطين باقي خواهد ماند و قبله‌ي اوّل مسلمانها براي مسلمانها باقي خواهد ماند. اين خواب آشفته‌اي كه اينها ديده‌اند كه خيال ميكنند بيت‌المقدّس را بگيرند و ميگويند هم روي شهر، هم زير شهر، هم اعماق شهر -شرقش، غربش، همه‌جايش- بايد دست يهود باشد، غلط بيخودي ميكنند؛ اين اتّفاق نخواهد افتاد و مسلّماً ملّت فلسطين در مقابل اين مي‌ايستد و ملّتهاي مسلمان همه پشت سر ملّت فلسطين خواهند ايستاد و به توفيق الهي نميگذارند اين اتّفاق بيفتد.

البتّه متأسّفانه بعضي از دولتهاي اسلامي بر اثر بي‌اعتقادي به اصل اسلام -چه برسد به مسئله‌ي فلسطين- پيشمرگ آمريكايي‌ها شده‌اند؛ نه‌فقط دنباله‌رو، [بلكه] خودشان را دارند قربان آنها ميكنند؛ روي حماقت و جهالت و مطامع و اهواء دنيوي. بعضي از دولتها -متأسّفانه دولتهاي عرب- يك‌چنين وضعي دارند؛ اين هم اثري ندارد، اين هم فايده‌اي ندارد، آنها هم ناكام خواهند ماند و به توفيق الهي و به توفيق پروردگار، امّت اسلامي و ملّت مسلمانِ فلسطين بر دشمنان خودشان قطعاً پيروز خواهند شد و خواهند ديد آن روزي را كه ريشه‌ي رژيم جعلي صهيونيست از سرزمين فلسطين كنده خواهد شد.

ان‌شاءالله حجّ مقبولي داشته باشيد و ان‌شاءالله حجّاج عزيز ما با سلامت و امنيّت بروند و با دست پُر ان‌شاءالله برگردند و خدا را شاكر باشيم.

والسّلام عليكم و‌ رحمة‌الله‌


۱) در ابتداي اين ديدار، حجّت‌الاسلام والمسلمين سيّدعلي قاضي‌عسكر (نماينده‌ي وليّ فقيه در امور حج و زيارت) و آقاي حميد محمّدي (رئيس سازمان حج و زيارت) گزارشهايي ارائه كردند.
۲) سوره‌ي بقره، آيه‌ي ۲۰۱؛ «و برخى از آنان ميگويند پروردگارا! در اين دنيا به ما نيكى و در آخرت [نيز] نيكى عطا كن و ما را از عذاب آتش [دور] نگه‌دار.»
۳) سوره‌ي بقره، بخشي از آيه‌ي ۱۹۹؛ «پس، از همان‌جا كه [انبوه‌] مردم روانه ميشوند، شما نيز روانه شويد ...»
۴) سوره‌ي حج، بخشي از آيه‌ي ۲۵؛ «... اعم از مقيم در آنجا و باديه‌نشين ...»
۵) برگرفته
۶) سوره‌ي شورا، بخشي از آيه‌ي ۳۸؛ «... و كارشان در ميانشان مشورت است‌ ...»
۷) سوره‌ي حج، بخشي از آيه ۲۵
۸) سوره‌ي فتح، بخشي از آيه‌ي ۲۹؛ «... بر كافران، سخت‌گير [و] با همديگر مهربانند ...»
۹) قانون يا قاعده‌ي شرعي وضع كردن
۱۰) سوره‌ي بقره، بخشي از آيه‌ي ۱۲۵؛ «... خانه‌ي [كعبه‌] را براى مردم محلّ اجتماع و [جاى‌] امنى قرار داديم‌. ...»

برچسب ها:رهبر انقلاب - حج 97


نظرات
    فــــرم ورود اطلاعات:
    لطفا چند لحظه صبر کنيد...
    نام شما:
    پست الکترونيک:
    با استفاده از آدرس پست الکترونيک با ما در ارتباط باشيد
    نظرات:

    کد:

    لطفا چند لحظه صبر کنيد...
    نام شما:
    نام گیرنده:
    پست الکترونيک گیرنده:

    موضوع: