حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت

چند توصيه مهم درباره گرمازدگي در سفرهاي زيارتي

تاريخ انتشار:1397/04/21 08:04
با رسيدن فصل گرما بسياري افراد روش‌ها و تلاش‌هاي بسياري را براي فرار از افزايش دما به كار مي‌گيرند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حميد محمدي رئيس سازمان حج و زيارت با اشاره به اينكه مناسك حج امسال در فصل گرما انجام مي شود، گفت: احتمال گرمازدگي برخي زائران از نگراني هاي هيئت پزشكي است و علاوه بر دستورالعمل هاي وزارت حج عربستان ، مركز پزشكي حج و زيارت در اين خصوص تدابيري پيش بيني كرده است.

در اين مقاله برخي از نكاتي كه براي پايين نگه داشتن دماي بدن در گرماي تابستان به ويژه در مكه و مدينه لازم است، يادآوري شود:

آب كافي بنوشيد

تعريق، مكانيسم طبيعي بدن براي خنك نگه داشتن آن است اما حفظ درست اين عملكرد نياز به نوشيدن آب كافي دارد. توصيه‌هاي متفاوتي وجود دارد مبني بر اينكه در گرماي شديد در هر ساعت بين دو تا چهار ليوان آب نوشيده شود. توجه كنيد براي نوشيدن آب نبايد تا زمان تشنگي صبر كنيد. حجاج بايد توجه داشته باشند در برنامه هاي زيارت دوره، هنگام عزيمت به مشاعر و اساسا هرگاه از هتل هاي محل استقرار خود خارج مي شوند، چند بطري آب معدني همراه داشته باشند. گفتني است، آب معدني در تمامي هتل ها، اتاق هاي و چادرهاي زايران ايراني در عرفات و منا فراهم است.

به آنچه كه مي‌خوريد و مي‌نوشيد توجه كنيد

رژيم غذايي بر چگونگي پاسخ بدن به درجه حرارت بالا تاثير مي گذارد. در اين مواقع خوردن غذاي كم نمك و با پروتئين كمتر توصيه مي شود. چرا كه نمك و پروتئين باعث ايجاد حرارت متابوليكي و از دست رفتن آب بدن مي شوند. در روزهاي گرم ميوه ها و سبزيجات بيشتر مصرف كنيد. همچنين وعده‌هاي غذايي را كم‌ حجم‌تر و دفعات آن را بيشتر كنيد.

نوشيدني هايي با طبع سرد مثل آبليمو، خاكشير، تخم شربتي، آب هندوانه، به ليمو كاسني مي‌توانند حرارت بدن شما را به ميزان چشمگيري پايين بكشند. اگر مدت زيادي در گرما ايستاده‌ايد مي‌توانيد داخل آب نوشيدني كمي نمك يا آبليمو بريزيد.

فرد گرمازده آب بدنش را از دست داده و دادن نوشيدني‌هاي خيلي شيرين ممكن است آب بيشتري از بدنش كم كند. پس از خوردن خوراكي‌هاي خيلي شيرين پرهيز كنيد.

در ساعات اوج گرما بيرون نرويد

ساعات اوج تابش آفتاب و گرما به طور كلي از ۱۱ صبح تا ۴ بعد از ظهر ادامه مي يابد. سعي كنيد در اين ساعات بيرون نرويد. اما زمان هايي وجود دارد كه مجبوريد در معرض گرما و آفتاب قرار بگيريد. بنابراين بهتر است در اين زمان ها تا اندازه ممكن از قرار گرفتن در معرض نور مستقيم آفتاب اجتناب كنيد.

لباس‌هاي گشاد، سبك و روشن بپوشيد و دوش آب سرد بگيريد

جاري شدن آب روي بدني كه در معرض آفتاب قرار گرفته مي تواند به كاهش دماي آن كمك كند. همچنين استفاده از كمپرس آب سرد و حوله هاي سرد و مرطوب در نواحي گردن، مچ دست، كشاله ران و زير بغل به كاهش درجه حرارت بدن مي انجامد. پوشيدن كلاه لبه‌دار در آفتاب نيز مي تواند شما را از آفتاب سوختگي محافظت كند. آفتاب سوختگي توانايي بدن براي خنك شدن را تحت تاثير قرار داده و بدن را بي آب مي كند. همچنين استفاده از كولر به جاي پنكه توصيه مي‌شود.

استفاده معتدل از كولر اتاق

سعي كنيد محيط اتاق هتل را آنقدر سرد نكنيد كه بدن شما در مواجهه با گرماي بيرون شوكه شود. هرچه بدن خود را با محيط تطبيق بدهيد برايتان بهتر است.
همچنين در صورت امكان، صبح‌ها از قسمت غربي خيابان‌هاي شمالي -جنوبي و قسمت جنوبي خيابان‌هاي شرقي-غربي حركت كنيد. بعد از ظهرها نيز از قسمت شرقي خيابان‌هاي شمالي-جنوبي و قسمت شمالي خيابان‌هاي شرقي-غربي حركت كنيد تا آفتاب كمتري به سرتان بخورد.

علائم گرمازدگي را بشناسيد

برخي از علائم گرمازدگي عبارتند از سرگيجه، تپش قلب، حالت تهوع، سردرد و غش كردن اما علائم آن مي تواند طيف مختلفي داشته باشد. برخي از انواع گرما زدگي مي توانند به طور بالقوه كشنده باشند و ريتيم سريع و قوي دارند. اما برخي از انواع ديگر سريع و ضعيف هستند. راه حل هاي فوري مقابله با گرما زدگي انتقال فرد به محيطي خنك و استفاده از پارچه هاي خيس و خنك است. در صورتي كه علائم تشديد شوند يا بسيار سريع و قوي رخ دهند يا با استفراغ همراه شوند لازم است سريعا با پزشكان مستقر در هتل و يا مركز هيات پزشكي جمهوري اسلامي ايران در مكه و مدينه تماس بگيريد.



کد خبر: 82720
انتهای پیام /*